Didi-Huberman, Georges
Túl a feketén
Fordította: Forgách András
Megjelenés dátuma: 2016-02-26
Terjedelem: 52 oldal
Súly: 70 gramm
Kötés: PUHATÁBLÁS, RAGASZTÓKÖTÖTT
ISBN: 9789636765767
Állandó 20% kiadói kedvezmény
Nem rendelhető
Egy ismert filozófus moziba megy, majd megrendítő élménye nyomán ír egy hosszú levelet a film alkotójának. Mindez lehetne kettejük magánügye, ám amiről ez a nyilvános levél beszél, az a bennünk lakozó fekete lyuk, vagy más néven a Soá. Didi-Huberman és Nemes László közös kérdésfelvetése arra irányul, hagynunk kell-e, hogy ez a fekete lyuk belülről aknázzon alá minket, némán, mindenhol? Vagy próbáljuk meg kifordítani és megszemlélni, vagyis fényt deríteni rá, túl a feketén? Túl lehet-e lépni a holokausztreprezentációk hagyományos képi paradigmáin? A színes poklot annak pánikképeivel ábrázoló Saul fia dokumentarista meséjének ez kétségkívül sikerült. A túllépés azonban az ellenállás elágazásaiba vezet, ahol nekünk nézőknek is, akár Didi-Huberman útmutatása nyomán, kérdőre kell vonnunk önmagunkat és a történelemhez való viszonyunkat. Georges Didi-Huberman (1953) francia művészettörténész és filozófus, napjaink egyik meghatározó teoretikusa, a párizsi EHESS oktatója, fő kutatási területe a képelmélet és a kép esztétikája.
„Egyfelől tanulságos, hogy egy, a holokauszttal foglalkozó művészettörténész hogyan lát egy a témába vágó és a fikció ellen menő fikciót. Tág irodalmi és kulturális kontextusba helyezte, hasznosan és világosan értelmezte a kép és a történet szempontjából.”